الأربعاء، 20 مايو، 2009

انما الامم الاخلاق ما رقصت.... فان هم رقصت اردافهم رقصوا


الحكاية ان فيه نائب في مجلس الشعب تقدم بطلب احاطة بسبب انشاء معهد للهز الوسطي سوري اقصد للرقص الشرقي تابع لوزارة التعليم العالي ويخضع لإشراف ومتابعة وتمويل من المجلس الأعلى للجامعات.
مش عارف النائب الرجعي ده الموضوع واقف في زوره ليه
مافيه معاهد باليه وانواع تانية للرقص اشمعن الرقص الشرقي (الفن الارقي)
واتذكر حوار بين المبدعين سعيد صالح وحسن مصطفي لما سعيد صالح كان بيقوله
بنتك ماشاء الله ماشاء الله هاتشتغل رقاصه بصله باستغراب وقاله رقاصه قاله اه رقاصه قاله راقصه باليه يعنى رد سعيد صالح لااااا انت مخك راح لبعيد ده الباليه ده رقص رجعي بنتك هتشتغل رقاصة في كباريه وهتفتح يا ابو سوسو

يلا بقي خلينا ننشأ المعهد ونشوف جيل جديد من الراقصات اللي برخصة زي الشرام..... اللي برخصة كده وقت ان كانت الدعارة مرخصة
او فلنقل راقصة اكاديمية ببكالريوس عشان نبقي محترمين شوية
وانا من هذا المزنق اعلن تضامني بكل روحي مع الفكرة مش كفاية مصر قصرت في حق العلماء خلينا ندي العالمات حقهم بقي
وتبقي دي ثروة الامم وثورة الفكر اللي اتكلم عنها دكتور زويل
كمان من مزايا المعهد انو هيحقق اكتفاء ذاتي ويمكن يمول المجلس الاعلي للجامعات كمان كفاية النقطة اللي جاية منه
واقدم مقترحاتي علها تنفعني وابقي عملت حاجه عشان خاطر مصر
قبل كل شيء افترح شعار المعهد هزها تجيب رزقها

اقترح ان تضع الادارة العامة شروط للموافقة علي دخول البنت المعهد وهي

-الوزن لا يزيد عن 60 كيلو ملبن شريطة ان يكون ابيض ومن الناعم
-استدارة القوام وممشوقيته طبقا لما يعجب الزباين
-الانسيابية العامة
-الاستعداد الفطري للانحراف

- السكاشن سيخصص لها حجرات نوم كبيرة داخل اروقة المعهد
شرط حضور السكاشن
ببدلتي الرقص والبيبي دول وطبعا الفتاحة ويكون علني كده يعني ميشيلوش الحاجات دي في شنطة
زي البالطو بتاع طلبة طب وصيدلة كده ده فخر يا جماعه
يمنح المعهد وسام الشخلعة من الدرجة الاولي مع مرتبه احلي من الشرف مفيش
-استقدام خبراء عمليين لاعطاء السكاشن كالخبيرة فيفي عبده ودينا ولوسي
- صرف يوميا ثلاث وجبات للمتدربات(كوارع - زلموكة - مخاصي)
- تقسيم المعهد الي اقسام (هز ارداف -هز وسط -تحكم (زي اللي موجود في هندسة كده) - فتح - شعبة عامة

يعنى ممكن بعد كده واحد يسال واحدة انتى مؤهلاتك ايه تقوله انا معايا بكالريوس هز وتحكم


فيلم قصير
ام سوسو :ونبي ياختي سوسو مموته نفسها في المزاكر عشان تدخل معهد الرقص الشرقي ادعيلها ياختي ونبي
صاحبتها:ربنا ياختي معاها ومع اللي زيها
بعد التنسيق
ام سوسو : يا ابو سوسو بنتك دخلت المعهد وهترفع راسنا يا ابو سوسو
ابوسوسو :مبروك يا سوسو يا حبيبتي ده اليوم اللي بحلم بيه وبستناه من سنين واوعدك اني هجيبلك بدلة رقص م اللي فيفي عبده عرقانه فيهم
وزعي يا ام سوسو كونياك ع الحي كله علي حسابي
اه مهو الكونياك مشروب البنت المهذبة علي رأي استيفان روسيتي
تذهب البنت الي المعهد
تمثال سامية جمال في مدخل المعهد
وفيفي عبده عميده المعهد
ودينا استاذ مادة الرعشان من غير حرقان
داخل السكشن : بت يا رباب روحي افتحي الباب يا بت وارعشي وانتي رايحة
ولوسي استاذ مساعد هز الصدور
و سنية بشتكة استاذ تاريخ الرقص
وده بيدرسوا فيه ان الرقص فن موجود من ايام الفراعنه بدليل تخليدنا للراقصة الفرعونية الشهيرة هز وسط رع
وسونيا سوست : استاذ مضغ اللبان
داخل السكشن :امضغي يابت بصوت عالي والا هتنقصي في اعمال السنة
اضافة الي مواد اخري كالمرونة واللولبية
في الاجازة
سوسو:انا هنزل يا بابا التدريب الصيفي في فندق الليالي الحمراء للعائلات المحترمة
ابو سوسو: شدي جسمك يا بنتي علي وزن شدي حيلك كده اهي دي الكليات اللي تشرف مش زي اخوكي المايل بتاع طب
نهاية الدراسة
اصبحت سوسو راقصة برخصة اقصد راقصة اكاديمية ببكالريوس علي اساس ان الرقص عملي زي الهندسة والطب
تقرأ في الجرايد
-مطلوب اتنين راقصة دفعة 2014 بتقدير مرن جدا يشترط المعاينة قبل التعيين
-خليجي يطلب راقصة مصرية اكاديمية براتب مغري

ترقض سوسو الاغرائات وتفكرفي اكمال الدراسات العليا وفتح معهد متخصص باسمها في شارع محمد علي لاثراء التجربة وتدعيم الفكرة
حتي يصبح هناك معهد فيفي ومعهد دينا ومعهد سوسو واحد في شارع الهرم والتاني في محمد علي وهكذا
عشان اللي متلحقش ده في التنسيق تدخل التاني

ويبقي ده فعلا من اهم ما تحقق في عهد السيد القائد واخر منجزات الانفتاح واهم ما تحقق خارج البرنامج الانتخابي