الخميس، 26 يونيو، 2008

دلوقتي فهمت...............محدش فاهم حاجه

محدش فاهم حاجه ومحدش فاهم يعني ايه بلدنا بتتقدم بينا الشعار اللي الحزب الوطني واخده اليومين اللي فاتو دول
انا بقي هرشت التيته وفهمت ازاي بلدنا بتتقدم بينا لما مجلة
فورن بوليسي او السياسات الاجنبية قالت في تقرير ليها ان مصر في العام الجديد ترتيبها ال40 علي مستوي العالم من حيث افشل الدول
و فشل الدولة حسب تصنيف المجلة خاضع لعدم قدرتها علي السيطرة علي أراضيها ولجوئها للقوة وفشلها في اتخاذ قرارات مؤثرة وعدم قدرتها علي توفير الخدمات وفشلها في التعامل بفاعلية مع المجتمع الدولي، وعدم قدرتها علي جمع الضرائب، إضافة إلي معدلات الفساد والجريمة

و اعتقد ان علي ايد ابو جمال هنبقي ان شاء الله ال30 السنة اللي جاية وربنا يديلو طولة العمر ونتقدم ف الترتيب ونوصل للمركز الاول ان شاء الله ف عهد الرئيس تامر جمال
وهكذا تكون مصر فعلا بتتقدم بينا .......................ف ترتيب الاسوأ

مش عارف اقول ايه

امبارح وانا بتفرج علي90 دقيقة ع المحور لقيت واحده متصلة اسمها طروب خالد سعودي طالبه مصرية المهم كانت مصورة كليب ف امتحان الثانوية العامة للجنة بتاعتها وبتقول ان الامتحان جه صعب جدا وقالت احاول احل بس كانت اللجنة سايبه فجاه لقت مريم اللي هي احدي زميلتها طلعت الموبايل وكلمت ميس الاقتصاد علي حد زكرها وفضلت مده الامتحان تتملي الاجابات م الميس وكان ف التاحية التانية بنات قاعدين جمب بعض وبنات تانية وشهم في وش بعض واضافت ان المراقبين كانو بيزعقولهم عشان يوطو الصوت عشان مريم تعرف تتكلم ف الموبايل
انا شخصيا معجب بشخصية طروب جدا لانها جريئة ومسكتتش علي اللي حصل وعملت عمل ايجابي غير انها شخصية لبقة جدا وجريئة لما الاخ معتز الدمرداش مش مصدقها وبيقولها انا مليش دعوة الكلام ده كله علي مسئوليتك قالتلو طبعا
طبعا لا تعليق علي اللي حاصل لاني مش عارف اقول ايه بعد لما شفت الكليب
ولكن اللي عايز اعرفو فعلا مريم دي بنت مين عشان يتعمل معاها كده
توقعي ان الموضوع يتكوس يعني يخلص بالكوسة ومش بعيد تتعاقب طروب انها طلعت الموبايل ف اللجنة ويتلغي امتحانها او تتحول للتحقيق علي التصوير من غير اذن نيابة

مشربتش م المسيسبي

بلدناغلبانة ف ايديهم
بناخد علي قفانا منيهم
واهي ماشية وادينه عايشين
نعيش فيها سنين وسنين واحنا علي القفا واخدين

ارتجلت الجملتين دول وقت لما كنت بحاول احط التصور الحقيقي للاغنية اللي غنتها الوطنية شيرين خد بالك شيرين هيا اللي وطنية مش الاغنية وبامانة شديده الاغنية دي كنت بحسها اوي غير باقي اغاني لجنة السياسات وكنت سعيد لان كانت في ناس بتغنيها وده كان بيعلي انتمائهم وحبهم للبلد... انشالله حتي بالكلام ...اللي بعضنا افتقده ومقدرش يحسها ويديلها حقها
مين بقي اللي قدر شيرين
اتذكر وانا بسمع الاغنية مع احد اصدقائي قالي تخيل الاغنية دي اي حد ممكن يغنيها الا شيرين قولتلو اشمعزة قالي لان طفولتها كانت تقريبا طفولة اطفال شوارع واتبهدلت واتمرطط كتير ورغم عدم تاكدي م المعلومة قولت له مهما اللي اتبهدلو ف البلدي هم اكتر الناس بيحبوها
اتاريني اخدت بايلpile كبير لما لقيتها سافرت امريكا عشان بنتها تتولد هناك وتاخد الجنسية
وهي بعملتها دي غير انها بتنكر حب البلد وغير انها ادتنا كلنا بايلز مش انا بس. فانا بقترح عليها تغني
مشربتش م الامازووون نكون او لا نكون
او
مشربتش م المسيسبي حبيكو يا حبيبي اه حبي

الأربعاء، 25 يونيو، 2008

ام اجوجو

اخر شيء كان ممكن اتخيلة ان اجوجو بيه ميلعبش ف الزمالك وخلاص قولنا وش انو ف الزمالك واصحابنا الزملكاوية يقولولك خبي عيالكو اجوجو جالكو اتاريه هو اللي اديهالكو وضحك عليكو
انا شخصيا كنت مقتنع انو وش في الزمالك بسبب الصورة اللي شفتها وهو ماسك فانلة الزمالك وبالامارة رقم 26 قولت يبقي بيحصل زي اي دولة محترمة لما لاعب بياخد الرقم الموضوع انتهي والخلاف انتهي اتاريني مضحوك عليا والصورة كانت ف المطار ومكتوب وراه الوصول وباين اوي انهم ادوهالو يفرجوله نوع القماشة زي مهو باين ف الصورة وهوب صور يا جدع واضحك ع الناس بجد انا ضحكت اوي لما اكتشفت ان الموضوع ضحك ع الدقون ويفضلو يشتغلونا شهرين كاملين ان اجوجو جاي وييجي اجوجو يقولك انا لا افضل اللعب في الدوري المصري بصراحة معاه حق والله بس هو جه القاهرة ليه ورجع تاني مكان يريح دماغه وجيوبنا من الاول

وعلي راي رجاء الجداوي يا شماتة ام اجوجو فيا
ام اجوجو مين؟

الثلاثاء، 24 يونيو، 2008

اعدام احد افراد العائلة الحاكمة ف الكويت

اكدت محكمة التمييز الكويتية الثلاثاء عقوبة الاعدام الصادرة بحق الشيخ طلال ناصر الصباح احد افراد العائلة الحاكمة في الكويت بعد ادانته بتهريب مخدرات والحكم دلوقتي ف انتظار موافقة امير الكويت اللي يقدر يخفف الحكم شوية بس انا شايف ان لما عمنا طلال ناصر يتحاكم ويتحكم عليه بالاعدام ويتصدق علي الحكم انا شايف ان ده حدث تاريخي ويستحق انو ميعديش بالساهل لان عندنا ف مصر لو واحد جوز خالته شغال امين شرطة واتمسك ف نفس القضية المحضر بيتقطع قبل ميوصل للنيابة واهي ماشية
بس انا نفسي افهم دلوقتي هو الشيخ ده كان بيتاجر ف المخدرات ليه عايز يكون نفسة ولا عايز يشتري مهر ولا بيجري علي ايتام ولا عليه شيكات المعروف ان عائلة الصباح ف الكويت اغني عائلة عربية واغني من عائلة ساويرس ف مصر وتتميز بالترف والغني الفاحش

بقيت ماحوظة صغيرة
من اكتر من عشر سنين صاحبنا ده علي مايزكر خدر عدوية وقطعله لغلوغه وسابة ينزف بين الحياه والموت ومنعه من ممارسة الحياة الزوجية او الانجاب طبعا الحكاية دي مش من عندي دي مشهورة جدا وعدوية اعترف بيها وحفظا لماء وجهة قال ان ربنا شفاه
ودلوقتي عدوية هايص وبيقول ان ربنا اقتص ليه بركاتك يا شيخ عدوية

انتحر لما شاف كارلا بروني

غزة - أطلق جندى اسرائيلى النار على نفسه اثناء وداع الرئيس الفرنسى نيكولا ساركوزى فى مطار بن جوريون عصر الثلاثاء
وطبعا اخوانا بتوع الحرس الجمهوري لساراكوزي مصدقو سمعو الطلقة من هنا وقالك هوب ارهابيين وخبي عمك ساراكوزي ومزته كارلا اللي ف اغلب ظني ان المجند ده انتحر لما شافها وبرده حرس شيمون بيريز عمل نفس الليلة
السؤال دلوقتي الراجل ده انتحر ليه
ممكن يكون كان عايز يعرف كارلا انها اغلي حاجه عندو وانه ميقدرش علي بعدها او صعبت عليه نفسه لما مشت وسابته بجد مش لاقي تحليل لانتحارة ف الوقت ده بالذات غير كده

الاثنين، 23 يونيو، 2008

معلومات اثرائية..........طبعا مش من عندي

معلومات غريبة لا يعلمها الكثير من الناس
هل تعلم انك إذا التقطت صورة بالكاميرا في يوم
اكتمال القمر.. فانك سترى أشباحا .. ويمكنك ملاحظتهم
بوضوح..
هل تعلم انك إذا أضفت بصلا إلى كميه من
الصودا.. فانه سيتكون لديك غاز الاسيد السام
والقاتل
هل تعلم انه في إحدى المحيطات البعيدة توجد
دوامة بحرية من يسقط بها يجد نفسه في الفضاء
خارج الغلاف الجوي..
هل تعلم انك إذا أكلت فاكهة بعد شربك للقهوة
فانك ستموت فورا ..... وهذه حقيقة لم يستطع العلماء
تفسيرها..
هل تعلم انك إذا تحدثت في اليوم الواحد أكثر
من 1400 كلمة.. فانك مهدد بالإصابة بجلطه دماغية..
هل تعلم انك إذا استلقيت على الرمال لمدة 5
ساعات متواصلة فانك ستجد نفسك
في الجهة الثانية من الكرة الأرضية.. وهذه حقيقة
غير مجربة حتى الان
هل تعلم انك اذا قلت.. زوباغ.. ريباغ..عسواج..
مزهاغ.. فانك سوف تسمع أصوات أشباح
هل تعلم انك إذا صدقت كل الكلام الي فوق
حرام فيك الكمبيوتر!

خلاصة الكلام وغلقا لموضوع الثانوية

يا جماعه كل الموضوع ان الناس اتعودت ومن فتره مش بسيطه ان الامتحانات بتيجى سهله وكمان فيها فرص للاعاده وعلى سنتين بحيث ان كل الطلاب تعدى المئه فى المئه وان اخيب طالب يدوب يجيب تسعين فى المئه ودا طبعا كلام فارغ والا فأن مصر بلد كل ابنائه عباقره , فاللى حاصل دا أمر طبيعى علشان اولا تبقى صوره المجاميع طبيعيه وكمان علشان يحصل تفاوت فى الدرجات ما بين الطلاب ودا غرض الامتحانات لكن ان الكل يحفظ ويدخل امتحان سهل يكتب اللى حفظه ولو لقى نفسه انه اقل من 100% يعيد الامتحان علشان يظبط نفسه على ال100% فدا عبط واستهبال , وبعدين هو لو الامتحانات صعبه ماهى على الكل ولازم هتنعكس على مجاميع القبول بالجامعات والا الناس فاكره ان الولاد يعينى هما اللى مجاميعهم هتقل وهتفضل مجاميع القبول متشعلئه فى الهوا لوحدها , ماهى لازم هتقل بالتبعيه لانها انعكاس لدرجات الطلاب انفسهم سوا بالزياده او النقصان فمشلازم الخوف والاحزان دى , لازم نعترف ان الوضع فى العشر سنين الاخيره هو اللى كان غلط وكان لازم يتغير
اغرب حاجه ان اولياء الامور تسمعهم الواحد منهم يقولك ان ابنى جاب فى تانيه ثانوى خمسه وتسعين فى المئه واخر يقولك انا ابنى جاب مئه ونص ازاى يدخل الامتحانات السنه دى وميحلش سؤالين او ميحلش نص الامتحان دا متفوق وعبقرى , طبعا دا عبط لان الابن لابيكون عبقرى ولا حتى متوسط كل ماهنالك انه حفظ ورص اللى حفظه والمجموع دا مجرد رقم لا يدل على شئ والدليل على كلامى ان كل الطلاب اللى دخلوا كليات القمه فى السنوات الاخيره فى ظل نظام سهوله المجاميع وارتفاعها بيفشلوا فى الجامعه فشل ذريع

محدش فاهم حاجه

قال الدكتوراحمد نظيف إن هدف الحكومة هو الاستمرار فى السعى لثبات معدلات النمو الحالية للسنوات القادمة.

وأكد أن السبيل لتحقيق شبكة الامان الاجتماعى ورفع مستوى معيشة المواطن انما سيكون

عن طريق تحقيق معدلات نمو اقتصادية اعلى من 6% للسنوات العشر القادمة.

اقطع دراعي لو كان حد فاهم حاجه

وتدعوني الحاجه الي تذكر الكاريكاتور

لما اب علي فراش الموت بيقول لابنه اللي مهون عليا موتي انك هتعيش لما تشوف اثار النمو الاقتصادي

وعلي راي المثل اديني ف الهايف وانا احبك يا نظنظ

الاحتقان الطائفي

استفذني كثيرا ما يحدث في مصر من احتقان بين الاقباط والمسلمون وبالذات لما الموضوع وسع اوي وشرخ وامتد لاكتر من منطقة ف الجمهورية وخصوصا دير ابوفانا المهم افتكرت الموضوع ده كله لما شفت صورة تظاهرية لاقباط هولندا رافعين لوحة مكتوب عليها بالعربي البيت بيت ابونا وييجي الاعراب يطردونا وردا علي اليافطة دي بقول لكل قبطي فاكر نفسة صاحب البلد واحنا الدخلاء عليه علي اعتبار ان مصر كانت مسيحية قبل اسلامها أننا جميعا - مسلمين ومسيحيين - أصحاب البلد و أجدادنا جميعا هم المصريون القدماء المعروفون ب"الفراعنة" وإنما دخول معظم المصريين آن ذاك فى الإسلام وبقاء الأقلية على دينهم إنما يدل على سماحة الإسلام الذى اختاره معظم المصريين و ترك الحرية لمن أراد الاحتفاظ بدينه بدليل احتفاظهم بدينهم إلى اليوم وفى النهاية نحن نحب إخواننا المسيحيين فى مصر ونفديهم بأرواحنا لأننا جميعا شركاء فى الوطن ونحن جميعا "أصحاب البلد"!!.

المشكلة ف الاهالي

لقيت طالبة بالمرحلة الثانية للثانوية العامة بمحافظة بورسعيد مصرعها "الإثنين" بعد أن ألقت بنفسها من الطابق السادس من مسكنها بسبب الخوف من الإمتحان بعد أن أصيبت بحالة من الهياج العصبى.
انا شايف ان الاعلام مافور الموضوع اوي وبيثتير الاهالي عشان يلاقي حاجة يرغي فيها وبعدين لما كل الناس تطلع مبسوطة من الامتحان ويكون امتحان عبيط...طيب احنا كده سمحنا للاغبياء بالتفوق كالعاده ..الجمل ملوش دعوة لان ده المفرض والصح ..وانا شايف ان السبب في انتحار العيال دول هما الاهل اللي بيعملوا ضغط رهيب ع الطلبة ..انهم لو مدخلوش كلية معينة معناه ان فاشل ومعناها انها اند اوف ذي وورلد وده طبعا غلط بعدين دي ينت مش عارف ايه اللي الضغط العصبي اللي يخليها تنتحر عشان كده بقول ان الاهل السبب والاعلام مدان معانا يعني البنت كانت هتخلص ومش هتلاقي شغل هما الرجالة لاقيين لما البنات هيلاقو وتعد جمب امها تستني عدلها الي مش هييجي لان محدش لاقي ياكل عشان يتجوز لحد متعنس وقتها كان يبقي ليها حق ف الانتحار اللهم ارحمها واغفر لها

لو كل كلب عوا القمته حجرا لصار قدر الحجر مقداره ذهب

افتكرت الحكمة دي وانا بقرا الخبر ....شن الروائي البريطاني "ايان ماكيوان" هجوما عنيفا على ما اسماها "الجماعات الإسلامية" في أوروبا وقال انه "يحتقرهم" ويكره تجمعاتهم ..... وقبلها علي طول الشخص اللي قال لا لاسلمة الدانمارك ورسم ف الجرايد قاضيات محجبات علي اساس ان مهنة القضاء هناك بيمارسها الستات في حين ان مفيش ولا قاضية مسلمة هناك وقبليهم اخينا بتاع الرسومات المسيئة والحادثة الاشهر ايات سلمات رشدي وقبليها الكلب مؤسس البروتستانية اللي اسمو مارتن لوثر الموضوع كتر اوي واي كلب دلوقتي عايز يتشهر يقوم يشتم الاسلام والمسلمين وانا بدعو من خلال المدونة اي مسلم انو ميلتفتش للحاجات اللي زي كده لان احنا اللي بنشهر الاسائات دي وتزكرو المثل اعلاه